2009年1月23日星期五

龍脷葉無花果煲瘦肉


1. 新鮮或曬乾龍脷葉洗淨瀝乾備用。

2. 瘦肉洗淨飛水; 蜜棗、無花果和南北杏各適量洗淨瀝乾備用。

3. 水大滾後放入所有材料,再煲至水大滾後,轉慢火再煲3小時,用鹽調味即成。

NOTE

- 新鮮龍脷葉喺花墟有售; 而曬乾既龍脷葉於藥材舖有售(係藥材舖~ 唔係藥房喎!!!!);

- 龍脷葉對喉炎和呼吸道疾病好有幫助,有化痰止咳功效;

- 新鮮龍脷葉比較寒涼,而曬乾龍脷葉就冇新鮮既咁寒涼~



7 則留言:

  1. WA............你個邊連龍脷葉都買到呀? 我見有D BLOG友 放蘋果去煲 我早排都煲左 不過係放紅蘿蔔 都好香呢
    [版主回覆01/23/2009 19:27:00]龍脷葉唔係依度買架! 係V媽媽啱啱寄比我果箱野呢~ 佢特登買新鮮再曬乾寄比我架~~

    回覆刪除
  2.  
     
    牛年進步
    [版主回覆01/23/2009 19:33:00]
     
    牛年快樂!
     
     

    回覆刪除
  3. 龍脷葉煲湯對咳真係好好架,我夜晚瞓覺都成日咳
    人哋介紹我買龍脷葉煲湯,我飲咗之都冇咁咳
    所以間中我都煲吓嚟架
    [版主回覆01/23/2009 19:30:00]真係好掂呀!  又好飲~~~
     
    我尋日煲飲咗好多碗,老公放工飲咗2碗...結果尋晚一覺瞓到大天光! 之前果幾晚,晚晚半夜咳到醒 + 咳到眼淚水猛標....

    回覆刪除
  4. Can you tell me what is 龍脷葉 in English?  Is it 'laurien' leaves?  It's because my son coughs a lot for the moment and I've some laurien leaves (for cooking) at home.  If they're really the 龍脷葉 that you talked about, then, I can make some soup for him....
    [版主回覆01/24/2009 05:30:00]龍脷葉's English name is "Sauropus S patulifolius Beille"~ but i dont know whether is = Laurien Leaves......
     
    you can see the pics of sauropus s patulifolius beille in this link:
    http://www.huatan.net/bbs/read-htm-tid-169413.html
     
    hope this will help!
     

    回覆刪除
  5. Thanks so much for helping me to look for what the proper English name for 龍脷葉!!   It's really very kind of you! 
    So, I don't think 龍脷葉 is the laurier leaves that I've in my garden.   It's because laurier is like a tree, not a little plant and the look of the leave doesn't look like the ones on the website that you showed me. 
    My son feels much better now!   THANKS again for your kindness!
     
    [版主回覆01/29/2009 23:26:00]Gong Hei Fat Choi!
     
    you're welcome~ im glad to hear that your son is now feeling better!   
     
    can you find 龍脷葉 in France? since now you know how it looks from the pic + its proper name~ it's worth to have a try!
     
    my mum says 龍脷葉乾can be found in some HK's 藥材舖! maybe you can ask you family to send you some??
     
     

    回覆刪除
  6. 唔知龍脷葉o岩唔o岩歲零的小朋友呢?
    [版主回覆01/24/2010 00:18:00]依個我唔清楚! 不過龍脷葉比較寒涼~
     
     

    回覆刪除
  7. 我個女咳左2個星期, 婆婆話煲龍脷葉,希望可以幫到呀女啦今天試煲
    [版主回覆02/09/2010 22:07:00]陰公咯~ 咳足2星期......  
     
    我 + 老公咳時煲龍脷葉好有效架! 希望妳囡囡快d好返啦!
     
     

    回覆刪除

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...